Måltider og søvn - 4 mdr.

1. november 2003

Alder:
4 mdr.

Måltider og søvn - 4 mdr.

Min søn er startet på grød og mos for en ca to ugers tid siden på grund af at han vågnede næsten hver time om natten (startede da han var 3½ mdr efter snak med vores sp).

Det går rigtig fint, og han spiser med stort velbehag, en god portion mos (kartoffel/squash) ca omkring halv et og en stor portion grød ca klokken fem - halv seks om aftenen. Han får ca 50 ml tilskudsblanding ved siden af mosen til frokost og så bliver han ammet efter grøden om aftenen (+ får vand til maden)

Ind imellem bliver han ammet, men mit problem er at jeg ikke rigtigt kan finde en rytme i det. Hvordan er det bedst med amningen når grød/mos bliver introduceret, med hvad ...

Annonce

... interval?

Hvis jeg skal have indført et tredje måltid, hvornår er så bedst?

Forøvrigt skal det siges, at det ikke har hjulpet spor på nattesøvnen. Min søn får ca. 120 ml vælling + det han vil have af brystet kl 22-23, og så går der ca. to timer og så vågner manden igen og vil have mad. Så går den derud af hele natten igennnem.

Kan få ham til at sove med møje og besvær ved hjælp af sutten i en times tid mere, men bruger faktisk mere tid på det end hvis jeg lige tog ham op og gav ham den tår mælk (nærhed) han lige havde brug for.

Nu har det stået på en måneds tid og jeg er godt kørt ned nu, hvordan kan jeg få ham til at sove nogle flere timer uden mad eller igennem?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!